الجمعة، 22 مايو 2015

أولادنا نعمـــة فلنشكــر الخالق عليها

 إبني لما فجأة يكلمني انجليزي
وفجأة يقلب ويتكلم عربي وأنا ماشية معاه علي الخط
شوية أرد عربي ولما يقلب أرد عليه انجليزي..
بحس ساعتها اني عايزاه أقول لنا:
أمجانييين :) :)
أنا الانجليزي بتاعي علي قده خالص.. يمكن مكنتش ابداً أعرف أتكلم انجليزي إلا لما اقعد أفكر أول :
ايه يجي ايه قبل ايه ,, وأرتب الجملة في دماغي,,
 (حالى حال الغالبية اللي كنا بندرس الانجليزي كمادة هنمتحن فيها وتخلص فننساها أو نركنها في ذهننا علي جنب,,
لكن مش بنمارسها زيها زي اللغة الأساسية بتاعتنا )

لكني اتطورت كتير واتعلمت مع إبني من أول ما دخل كي جي ولحد النهاردة بتعلم معاه هو وبنتي☺️

 المذاكرة للولاد مش بس بتعلمهم لكن بتعود علينا بفايدة كبيرة كأمهات بجد..
ولحد النهاردة مش قادرة استوعب الأمهات اللي بيشتكوا من مذاكرتهم لولادهم ..

صحيح بيعلي ضغطي وبينرفزني كتير وبيجنني أحياناً أخري ,,,
لكن بجد بيطلع مني حاجات عمري ما توقعت اني أعملها..
بحس تربية الولاد بتخلي الواحد يستكشف في نفسه جوانب كتير كانت مش موجودة أساساً
وبتنمي عند الأم روح الإبداع بجد..

عمري ما تخيلت اني أقوم بعمل فني متقن
ولا اني أفكر في كل حاجة أو علبة برميها ازاي أعيد تدويرها وأستخدمها في شئ مفيد...

ولا كنت أتوقع ان هيكون عندي من اللباقة وسرعة البديهة ما يساعدني علي الرد السريع علي أسئلة أطفالي
اللي  بعضها بيكون محرج والبعض الآخر منها غيبي..

دايماً كنت ناعية هم أن يكون لدي أطفال قبل الزواج..
لاني كنت شيفاها مسؤولية انا مش ذكية كفاية لان أكون قدها أو اني أتحملها !!

ومن أول ما عرفت بعد زواجي بفترة إني حامل وانا شايلة هم الطفل اللي هيتولد دا في تربيته مع حد قليل الحيلة مثلي,,

بجد تربية الولاد بتربينا وبتعلمنا كتير وبتثقل خبراتنا وتنمي روح الابداع والجنان أحياناً فينا ☺️

فبلاش نبرة الشكوي الدائمة من أولادنا ..
بكفاية بس انهم علمونا الصبررر :)

وكفاية بردوا انهم صابرين علينا كبشر بنغلط وبنتعلم فيهم وبنستخدمهم كفئران تجارب :D

ولنحمد الله علي هذه النعمة ونسأل الله أن يحفظهم لنا ويحميهم ويبارك لنا فيهم ☺️

بارك الله في أبنائنا جميعاً :)

هناك تعليق واحد:

  1. الحقيقة هى المشكلة ان احيانا او غالباً الستات بتبقى مضغوطة وبالتالى مفيش اعصاب ولا نفسية انها تتفرغ لولادها
    وكل مشكلة او حتى طبع فى الولاد بتقابله بالصوت العالى والضرب احياناً

    ردحذف